Automatische transmissie spoelen: wel of niet doen?

Er rijden steeds meer auto’s met een automatische transmissie. In 2020 zijn er zelfs meer automatisch- dan handgeschakelde auto’s afgeleverd. Volgens autotechnisch vakblad AMT is het goed voor autobedrijven als zij zich in de (extra) service zoals het spoelen van transmissies te verdiepen. 

AMT stelde vragen aan onder andere MotorVac leverancier Snap-on Tools. De antwoorden op deze vragen hebben we hieronder opgesomd.  

Automatische transmissie spoelen, doen of niet doen?

Doen. De automatische versnellingsbak is één van de meest geavanceerde systemen van een auto en zit vol kostbare hightech onderdelen zoals tandwielen, het elektronisch brein (of regelblok), bewegende kleppen (solenoids), koeler of warmtewisselaar en een vloeistofpomp. Slechts ATF vloeistof aftappen en opnieuw vullen volstaat bij lange na niet omdat er veel oude vervuilde vloeistof in de transmissie achterblijft.

Autofabrikanten hebben jarenlang gezegd dat de automatische versnellingsbak onderhoudsvrij is en de zogenoemde ‘life-time’ versnellingsbakvloeistof nooit ververst hoeft te worden. Ze doen dit om de onderhoudskosten en kilometerprijs van hun auto’s zo laag mogelijk voor te spiegelen en zo veel mogelijk auto’s te verkopen.

Fabrikanten van automatische versnellingsbakken echter, adviseren autofabrikanten om de ATF, afhankelijk van merk en type, regelmatig en uiterlijk om de 80 duizend kilometer te verversen. Auto’s gaan steeds langer mee en ervaring leert dat autokosten extreem oplopen als de versnellingsbak niet onderhouden wordt. Autofabrikanten veranderen om deze reden nu hun onderhoudsschema’s.

Als een automatische transmissie stuk gaat is dit meestal pas na de garantieperiode waardoor ze niet meer aansprakelijk zijn. Transmissie-fabrikant heeft de bak ontwikkelt en weet wat wel en niet moet. Automatic Transmission Fluid (ATF) veroudert en verliest zijn actieve eigenschappen waardoor transmissie intern vervuilt en problemen ontstaan zoals bijvoorbeeld vervuilde oliekanalen en kleppen of onbalans in de koppelomvormer.  

Wanneer wel, wanneer niet?

  • Verversen = spoelen!
  • Spoelen lost 95% van alle problemen op die door vervuiling is ontstaan.
  • Schokken/slaan/bonken
  • Schakelproblemen
  • Zwaar belaste transmissie van bijvoorbeeld auto’s die aanhangers trekken hebben het zwaarder te verduren en hebben daardoor eerder en vaker onderhoud nodig.

Waarop moet je letten?

  • Sluit mechanische problemen uit.
  • Mechanische problemen kun je met spoelen niet oplossen. Om te voorkomen dat een klant na onderhoud/spoelen klaagt dat de transmissie het na het reinigen niet goed meer doet, kun je het beste voor de werkzaamheden samen met de klant een proefrit maken om te weten hoe de bak zich op dat moment gedraagt. De klant kan dan achteraf niet zeggen dat de transmissie door het spoelen stuk is gegaan of slechter geworden is.
  • Controleer ATF op slijpsel. Als er slijpsel in de transmissievloeistof zit is de transmissie stuk.
  • Verzeker jezelf dat de eventuele klacht van de klant een probleem is als gevolg van vervuiling. Hou altijd een slag om de arm naar de klant en zeg dat je niet 100% garantie op herstel door spoelen kunt geven.    
  • Zwaar belaste bak van bijvoorbeeld auto’s die aanhangers trekken hebben eerder en vaker onderhoud nodig.

MotorVac Transtech III

Wat is een goede spoelmachine?

De MotorVac TransTech is een betrouwbaar onderhoudsarm spoelapparaat die door iedere monteur bedient kan worden. MotorVac wordt in de Benelux exclusief geleverd door Snap-on Tools waardoor met meer dan 40 franchisenemers die naar het autobedrijf of de specialist toekomen training en service altijd optimaal gegarandeerd zijn. 

Is spoelen financieel lucratief? Kunt u dat voorrekenen?

Spoelen is lucratief. De werkplaats verkoopt meer uren, transmissievloeistof en profiteert van de marge op vloeistof, reinigingsmiddel en conditioner die de nieuwe vloeistof in optimale conditie houdt.

Transmissies spoelen is een meerwaarde voor het autobedrijf. Niet ieder autobedrijf heeft een spoelmachine, je krijgt er meer klanten door.

De winst is afhankelijk van de investering in equipment, werkplaatstarief en marges op vloeistof, onderdelen en additieven.    

Tijdig transmissiefilter en -olie vervangen?

Volg voor het vervangen van het transmissiefilter eveneens de voorschriften van de transmissie-fabrikant. Echter niet van iedere automatische transmissie kan het filter (eenvoudig) vervangen worden. De MotorVac TransTech transmissie-spoeler en additieven van Snap-on Tools reinigen ook het filter 100%.

Additieven van MotorVac voegen meerwaarde toe aan de spoel-service. De reinigings-additieven en conditioners zijn ontwikkelt in laboratoria, reinigen automatische transmissies intensief, conditioneren en verbeteren de ATF-kwaliteit en bieden op de lange termijn extra bescherming tegen veroudering en vervuiling.

Geen vloeistofdrukdruk in automatische transmissie na filter vervangen

Bedrijven die zichzelf kwalificeren als reparateur of revisiebedrijf van automatische transmissies moeten ook specialistisch onderhoud aan deze transmissies uit kunnen voeren. Steeds meer personenauto’s en bestelwagens zijn voorzien van een automatische transmissie die onderhoud nodig hebben.

Standaard onderhoud voldoet lang niet altijd. MotorVac verwijdert de hardnekkigste vervuiling uit automatische transmissies. MotorVac ontwikkelt werkplaatsapparatuur en reinigingsmiddelen die automatische transmissies inwendig reinigen en schoonhouden waardoor ze optimaal blijven presteren, het brandstofverbruik laag houden en kostbare reparaties worden voorkomen.

MotorVac producten worden in Nederland en België exclusief door Snap-on Tools franchisenemers geleverd aan merkonafhankelijke autobedrijven, merkdealers en transmissie specialisten. Bedrijven en specialisten die MotorVac producten gebruiken, kunnen automobilisten passend adviseren hoe zij hun auto zo lang en goed mogelijk in een optimale staat kunnen houden.

Geef een antwoord