Zo eenvoudig flush je een automatische versnellingsbak met de MotorVac TransTech III +

De automatische versnellingsbak van een auto bestaat uit complexe, gevoelige en kostbare technologieën en componenten. Als de transmissie niet meer hetzelfde schakelt als toen hij nieuw was, kan dit vaak opgelost worden met een flush. Autobedrijven gebruiken hiervoor speciale apparatuur zoals de MotorVac TransTech III +.

Zo eenvoudig flush je een automatische versnellingsbak met de MotorVac TransTech III +

De TransTech is door iedereen te bedienen. In dit artikel kun je lezen hoe je met de TransTech eenvoudig de versnellingsbakvloeistof (ATF) van iedere willekeurige personenauto, bestelwagen, terreinauto en pick-up.

1. Er zijn verschillende merken en uitvoeringen automatische versnellingsbakken. Om de verschillende soorten te kunnen servicen, levert MotorVac speciale adapters. Zorg dus voordat je aan een klus begint dat je de juiste adapters in huis hebt.

2. Vervolgens controleer je in de technische informatie van de auto hoeveel transmissievloeistof er oorspronkelijk in de versnellingsbak hoort te zitten. Om de transmissie goed te spoelen adviseert MotorVac om TransTech te vullen met de fabrieks-inhoud plus vijf liter afhankelijk van kilometerstand en onderhoud.

Van deze vijf liter worden er drie gebruikt als spoelolie om de vermenging eruit te halen en twee liter om eventueel vloeistof bij te vullen om het niveau op peil te brengen. Hoe vuiler de oude olie is, hoe meer extra vloeistof je moet toevoegen. Vuile zwarte olie is erg dominant in nieuwe olie. Een klein beetje zwarte olie zorgt er al voor dat de nieuwe vloeistof donker kleurt en dat is niet de bedoeling.

Sluit adapter aan op versnellingsbak

3. Sluit de juiste adapter aan op de versnellingsbak en vervolgens op de TransTech. Monteer de H-adapter met de kraan open inclusief het verlengstuk om de toevoegingen te kunnen injecteren.

4. Injecteer het reinigingsmiddel (cleaner).

5. Start de motor en schakel de selectie-handel van de automatische transmissie na vijf en na 20 minuten 10 keer naar Drive/achteruit en terug naar neutraal.

6. Vul de TransTech met transmissievloeistof.

7. Rode slangen aan elkaar koppelen, spanning op de machine zetten. “Flow direction mode” op het middelste ledje zetten (5 seconden indrukken), machine in “manual mode” (“start/resume” 5 seconden indrukken tot piep) zetten. ‘Drain” en “Fill” tegelijkertijd ongeveer 10 seconden indrukken. ”Drain” even indrukken om slangen drukloos te maken, slangen loskoppelen.

8. Sluit de rode slangen met de ‘male-male’ verloopadapters met klep willekeurig aan op de H-adapter.

9. Controleer of de “Flow Direction Mode” op “Auto” staat. Je kunt deze resetten door de stop knop vijf seconden ingedrukt te houden.

10. Sluit de kraan aan op de H-adapter.

11. Controleer het vloeistofniveau in de versnellingsbak en corrigeer deze indien nodig door de machine in “Manual Mode” te zetten en “Fill” of “Drain” in te drukken. Zet nu de TransTech weer in “Auto Mode” door vijf seconden op “Stop” te drukken.

TransTech detecteert stroomrichting automatisch

12. Druk nadat de motor ongeveer 30 minuten heeft gelopen een seconde op de knop “Drain”. De TransTech detecteert nu automatisch de stroomrichting van de vloeistof.

13. Schakel de motor van de auto uit zodra de machine een pieptoon geeft en het lampje “Stop Engine” gaat branden. Het carter is nu bijna leeg. Druk vervolgens hooguit één seconden op “Stop” om het alarm uit te zetten.

14. Indien er een reparatie uitgevoerd of filter vervangen moet worden kun je dit nu doen.

15. Druk na de reparatie of het plaatsen van een nieuw filter op “Fill”, het carter wordt nu gevuld met verse vloeistof.

16. Zodra de TransTech een pieptoon laat horen en het “Start Engine” lampje gaat branden, start je de motor.

17. Nu zal de resterende vloeistof ververst worden. Zodra de machine klaar is licht de indicator “Service Complete” op en klinkt er opnieuw een pieptoon. Druk nu op “Stop”, de LED’s “Fill” en “Drain” gaan knipperen en de functies zijn weer beschikbaar.

18. Indien dit van toepassing is, voeg je de “Protectant” of beschermings-additief toe aan de ATF. Doe dit bij voorkeur bij stilstaande motor in verband met de druk. Als de motor loopt staat er druk op de leidingen. Als je dan additieven injecteert, zou dit tegen de druk van het systeem in gedaan moeten worden. Dit kost extra kracht en is een extra belasting voor de kitspuit.

Wis adaptiewaardes met een diagnoseapparaat

19. Controleer het vloeistofniveau en corrigeer deze indien nodig door op de “Fill” of “Drain” knop te drukken. Doe dit altijd alleen maar met lopende motor.

20. Zet de motor uit, demonteer de adapters, reinig de omgeving van de aansluitingen en controleer de transmissie op lekkage.

21. Leeg de tank met oude vloeistof met de zwarte slang. Open de kraan en druk kort op de knop “Empty Waste”.

22. Tap het restant van de verse vloeistof af door beide rode slangen te voorzien van een open adapter en op “Fill” te drukken en de machine iets achterover te hellen tot er geen vloeistof meer uit de slangen komt.

23. Wis indien nodig de adaptiewaardes van de transmissie met een diagnoseapparaat als de transmissie nog steeds niet helemaal goed schakelt.

MotorVac wordt in de Benelux exclusief geleverd door Snap-on Tools, de leverancier van high-end gereedschap en equipment voor de autobranche. Voor vragen en assistentie kun je contact opnemen met Snap-on Tools Koos Luteran via mobiel nummer +31 (0)650 2667 37 of met jouw regionale Snap-on dealer.

Geef een reactie