Vervuiling door emissie-regelgeving sloopt automotor

De wetgeving voor uitlaatgassen uit benzine en diesel verbrandingsmotoren wordt continue strenger. De uitlaatgasuitstoot moet steeds minder worden.

 

Om dit te bereiken worden motoren uitgerust met technologisch geavanceerde, complexe, kostbare en onderhoudsgevoelige onderdelen zoals uitlaatgasrecirculatie (EGR), katalysator en roetfilter. Deze onderdelen worden allemaal gecontroleerd en geregeld door elektronische regelapparatuur. Door deze toepassingen vervuilt de motor inwendig meer en is de kans op kostbare motorschade groter.

Niemand wil comfort en kracht inleveren

Voor brandstofmotoren geldt hoe kleiner ze zijn en hoe minder cilinders en cilinderinhoud ze hebben, hoe lager het brandstofverbruik en uitlaatgas uitstoot. Een standaard kleine motor is minder sterk en daardoor minder soepel dan een grote motor. Niemand wil echter comfort en kracht inleveren. Om deze reden krijgen de motoren hulp van een turbo die extra buitenlucht met zuurstof in de motor pompt om de verbranding van benzine en diesel te verbeteren waardoor meer kracht geleverd wordt.

motorvac-cilinderkop

 

Chemie veroorzaakt vervuiling

Technologie zorgt er dus voor dat brandstofmotoren kleiner en schoner worden en toch sterk en soepel blijven. Zuurstof uit de buitenlucht en benzine of diesel komen samen in de motor terecht waar ze gemengd en verbrandt worden en energie leveren waardoor een auto kan rijden. De verbranding veroorzaakt een chemisch proces dat op zijn beurt weer zorgt voor chemische reacties. Deze reacties in combinatie met de uitlaatgassen en brandstofkarakteristieken veroorzaken vervuiling op veel essentiële plaatsen in de motor.

De vervuiling hecht zich in en rond de motor aan kostbare onderdelen die ervoor moeten zorgen dat de motor goed blijft presteren, zuinig blijft en binnen de regelgeving voor uitlaatgassen blijft. Het gevolg is dat de verbrandingsmotor langzaam maar zeker steeds slechter presteert, meer brandstof gaat verbruiken en schadelijke gassen uitstoot. Omdat dit een langzaam proces is, merkt de autobestuurder hier niet direct iets van. Meestal worden problemen pas bekend als er een rood, oranje of geel waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden. Echter is het leed dan vaak al geleden en rest alleen nog maar naar de garage te gaan.

Testapparatuur

Om de werking van onderdelen die zorgen dat een motor goed, zuinig en schoon blijft presteren, is er testapparatuur. Met de apparatuur controleert de garage de auto tijdens de verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK) en onderhoudsbeurten. De testapparatuur kan vervuiling echter niet voorkomen of oplossen.

Dit doet MotorVac voor uw auto

Iedere moderne verbrandingsmotor krijgt vroeg of laat een probleem of storing als gevolg van de uitlaatgasregelgeving. MotorVac ontwikkelt, produceert en distribueert producten die verbrandingsmotoren, in- en uitlaatsystemen, brandstofsystemen en automatische versnellingsbakken van voertuigen inwendig schoonmaken en schoon houden waardoor ze optimaal blijven presteren, het brandstofverbruik laag houden en kostbare reparaties voorkomen.

Door MotorVac producten regelmatig en preventief te gebruiken, worden problemen, pech en kostbare reparaties met nieuwe, jonge en oude auto’s voorkomen.

Geef een antwoord