Meer autotechnische problemen door E10 benzine als gevolg van coronapandemie

Dat E10 benzine schadelijk voor auto’s kan zijn is inmiddels algemeen bekend. Door de coronapandemie wordt het probleem echter nog groter. De reden: er wordt minder vaak gereden en er worden minder kilometers gereden. Maar er zijn hulpmiddelen die de pijn kunnen verlichten. Voorkomen is beter dan genezen.   

Er is al veel over dit onderwerp gezegd en geschreven, hoe de problemen door E10 benzine ontstaan, maar ook hoe ze voorkomen en opgelost kunnen worden. Het thuisblijven als gevolg van de coronapandemie zorgt, meer nog dan normaal, dat het gebruik van E10 benzine tot onnodige kostbare reparaties kan leiden. In het kort: De E in E10 staat voor bio-ethanol, welke hygroscopisch is en water uit de omgeving aantrekt. In nog eenvoudigere woorden: in de E10 benzine in de tank van een auto zit water en dat is niet goed voor het brandstofsysteem en andere onderdelen.           

Plastic drab in de brandstof

Zo kunnen bijvoorbeeld pakkingen en rubber slangen langzaam maar zeker oplossen tot plastic drab. Dit geldt zowel voor originele onderdelen van oudere en soms ook jonge auto’s, maar ook voor auto’s waar niet-originele aftermarket onderdelen op gemonteerd zijn. De grootste uitdaging van problemen als gevolg van vocht en vuil, is dat je niets van de slijtage merkt en eventuele problemen zich pas openbaren op het moment dat het te laat is en je met pech onderweg langs de kant van de weg staat. 

Met de meeste moderne auto’s, motorfietsen en scooters kan in principe E10 benzine getankt worden. In verband met het vocht dat door E10 wordt aangetrokken is het echter raadzaam om met voertuigen die niet vaak of het hele jaar door gebruikt worden E5 brandstof te tanken en/of een toevoeging die het brandstofsysteem in optimale conditie houdt te gebruiken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld motorfietsen, grasmaaimachines, klassieke auto’s, youngtimers en pleziervaartuigen.

Hoewel beweert wordt dat auto’s van na 2000 geschikt zouden zijn voor E10, vormen volgens media – waaronder Autoweek – de eerste series direct ingespoten benzinemotoren een risico. De problemen zijn hierbij volgens het autoblad niet aan een bepaald automerk of model toe te schrijven, maar van algemene aard en inherent zijn aan het type motoren. Onder andere Toyota, Mercedes-Benz en Volkswagen worden in het artikel genoemd.   

Tips om autopech te voorkomen

Controleer op website e10check of uw auto, motor of scooter door de fabrikant geschikt is bevonden voor gebruik van E10 benzine. Maar let op, de informatie op de website is afkomstig van de autofabrikant en zijn het derhalve de slagers die hun eigen vlees keuren. Wat er met een auto na de garantietermijn gebeurt, zal de fabrikant niet deren. Het is aan u om te bepalen wat u met deze informatie doet. 

Om te voorkomen dat u problemen door E10 benzine krijgt, kunt u een paar dingen doen. Tank E5 benzine, daar zit tot maximaal vijf procent – en in Nederland nauwelijks – bio-ethanol in en zal dus minder vocht aantrekken. Regelmatig een eindje rijden is ook een optie. Water en benzine worden dan gemixt en naar de verbrandingsruimte gevoerd. Bovendien gaat een benzinemotor met E5 benzine beter presteren en minder brandstof verbruiken. 

Om het brandstofsysteem van uw auto vanaf de tank tot aan de motor in topconditie te houden, heeft MotorVac verschillende additieven die u aan de brandstof toe kunt voegen. MotorVac is een van oorsprong Canadees bedrijf met meer dan 40 jaar ervaring in het reinigen en schoonhouden van brandstofsystemen, in- en uitlaatsystemen, katalysatoren en roetfilters. 

MotorVac is verkrijgbaar bij professionele autobedrijven die op hun beurt ondersteunt worden door Snap-on Tools. Op de specialisten pagina kunt u uw dichtstbijzijnde MotorVac specialist lokaliseren. Staat uw specialist er niet bij, neem dan contact met ons op voor meer informatie via info@snap-on.eu

Geef een antwoord