Emissiewetgeving veroorzaakt kostbare motorschade

Automotoren worden steeds kleiner en met behulp van onder andere directe inspuiting en turbo ook steeds sterker. Hierdoor worden de motoren steeds zwaarder belast en dus heter terwijl de hoeveelheid smerende en koelende olie en koelvloeistof steeds minder worden. De toenemende thermische belasting belast de olie steeds meer en overstijgt, zeker wanneer de olie ouder wordt, soms de oliespecificaties.

 

Om brandstof duurzamer te maken, voegen brandstoffabrikanten er steeds vaker additieven aan toe. Een klein deel van de brandstof ontsnapt vanuit de verbrandingsruimte via de zuigerveren naar het carter. Bij oudere motoren verdampte de brandstof snel en werd het snel via de carterontluchting naar de inlaat teruggevoerd om alsnog te worden verbrand.

Aanslag steeds moeilijker te verwijderen

Moderne brandstoffen bevatten ethanol en additieven die niet verdampen. Ze mengen zich met de motorolie die hierdoor verdunt en een aantal van zijn belangrijkste eigenschappen zoals hechten, smeren, vuil afvoeren en koelen verliest. De additieven reageren met de olie en bevrijden onder andere fosfor en zink dat zich via de carterontluchting, samen met koolstof en andere vluchtige stoffen, afzetten op de inlaatpoorten en inlaatkleppen. Deze aanslag is anders dan normale koolaanslag en steeds moeilijker te verwijderen.

kapotte-automotor

MotorVac Motorvervuiling

MotorVac Trident HEI technologie bindt fosfor en zink sterker aan de motorolie waardoor er minder aanslag is. Ethanol is hygroscopisch en trekt water aan dat zich met de motorolie mengt. Er ontstaat een emulsie dat op den duur sludge vormt. De sludge bedekt essentiële onderdelen in de motor waardoor warmteoverdracht slechter wordt. Het vocht veroorzaakt zuren die corrosie veroorzaken en de olie verder aantasten.

Als de motor niet draait, zakt het water/ethanol mengsel snel naar de bodem van het carter. Zodra de water/ethanol laag dik genoeg is, bereikt het de olie-aanzuigbuis. Zodra de motor gestart wordt, wordt het water/ethanol mengsel binnen enkele seconden door alle oliekanalen verspreid met motorschade als gevolg. Als het water bevriest, blokkeert het ijs de olie-aanzuigbuis en draait de motor zonder olie.

Voorkom aanslag op kritische motordelen

MotorVac Motorolie Conditioner beperkt de kans dat ethanol zich met water en olie mengt en voorkomt aanslag op kritieke en kostbare onderdelen in de motor. MotorVac Motorolie Conditioner bevat frictie reducerende additieven die het brandstofverbruik verbeteren en de warmte verminderen en een stabilisator om de motorolie goed te houden en de levensduur ervan te verlengen.

MotorVac is een Canadese ontwikkelaar, producent en distributeur. Het bedrijf heeft meer dan 25 jaar ervaring in Canada en de Verenigde Staten waar milieueisen voor verbrandingsmotoren strenger en al veel langer van toepassing zijn dan in Europa. Om deze reden is MotorVac ervaren, vooruitstrevend en toonaangevend.

MotorVac onderhouds- en reinigingsproducten worden in de Benelux exclusief verkocht door Snap-on Tools franchisenemers.

Geef een antwoord